Rola rodziców w programie

14.11.2013

Rola rodziców w programie

Opublikowany

Na forum Mistrzów Kodowania jedna z nauczycielek, pani Joanna Kulpińska ze Szkoły Podstawowej w Zastrużu, założyła wątek dotyczący współpracy z rodzicami podczas realizacji programu.   

 (…) tak sobie pomyślałam, że fajnie by było, gdyby rodzice wiedzieli, czego uczą się ich dzieci i zobaczyli, że komputer „uzależnia” również w pozytywny sposób. ;-)Planuję zaprosić rodziców, a może też i dziadków na zajęcia otwarte. Może ktoś odkryje w sobie pasje do programowania. Kto wie? 

I tak rozpoczęła się wymiana myśli na temat roli rodziców w programie. Pani Joanna Ciesielska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie dodała:

Uczniowie mogliby wziąć udział w takich zajęciach jako eksperci i mogliby pochwalić się swoją wiedzą. Program miałby też znaczenie dla społeczności lokalnej i dzięki niemu można by zaktywizować chętnych dorosłych. Świetny pomysł!

W Szkole Podstawowej w Stargardzie Szczecińskim pani Joanna Szczecińska zorganizowała spotkanie z rodzicami uczniów uczących się programowania, ale także z ich babciami i dziadkami.

W związku z tym, że postanowiłam eksperymentalnie wprowadzić cały program w klasie III zrobiłam już spotkanie z rodzicami 10 października. Przygotowałam dla nich, obok prezentacji programu Mistrzowie Kodowania i filmu, szybki kurs Scratcha. Rodzice, a nawet dziadkowie, przynieśli na spotkanie swoje laptopy. Śmiechu było co nie miara, bo w spotkaniu brały udział też dzieciaki, które występowały w roli ekspertów ucząc rodziców i dziadków podstaw. Na spotkanie przyszło 14 rodziców i 10 dzieci. Obiecałam rodzicom, ze kolejne spotkanie zrobimy w połowie kursu – po 4. module. Spotkanie to przyniosło naprawdę wiele korzyści: rodzice pomogli i pozwolili zainstalować na komputerach w domu Scratcha i dodatkowo wspomagają dzieci w realizacji zadań domowych (…).

Spotkanie z rodzicami ma za sobą również pani Iwona Szymandera ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Inowrocławiu.

W czwartek 7 listopada odbyły się w naszej szkole zebrania z rodzicami, na których przekazaliśmy obszerne informacje o programie Mistrzowie Kodowania. Przygotowaliśmy ulotki dla rodziców z krótkim opisem programu oraz potrzebnymi adresami stron, na które mogą wejść, aby dokładnie zapoznać się z programem, partnerami programu, adresem bloga oraz stroną Scratcha. W salach, w których mamy rzutniki, wyświetliliśmy film twórcy Scratcha. Każdy nauczyciel otrzymał obszerne informacje dotyczące programu, które przekazał rodzicom na zebraniu. Część rodziców była mile zaskoczona i zainteresowana programem. Już teraz wiemy, że następna grupa uczniów, ale i nauczycieli chętnie zacznie zgłębiać kodowanie z Duszkiem.

Na korzyści płynące ze współpracy z rodzicami wskazuje również w swojej wypowiedzi pani Krystyna Kolendo-Dzięgielewska ze Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku-Suchanino.

Z rozmów na zajęciach z dziećmi wiem, że rodzice zaglądają dzieciom przez ramię, gdy widzą, że dziecko steruje na ekranie zachowaniem kota-duszka. Więcej! Próbują swoich sił w grach tworzonych przez dzieci; kto szybciej przejdzie przez labirynt, kto zbierze więcej odbić piłeczki itp. To zainteresowanie rodziców jest bardzo motywujące dla dziecka. Wraca moda na rodzinne zabawy z grami planszowymi, ale można też wspólnie popracować nad ciekawym programem w Scratchu. Co i kiedy mają zrobić duszki? Ile ich potrzebujemy? Na jakich scenach? Wyobraźnia nie ma granic. Przedyskutujmy rodzinnie, czego będzie dotyczył program, dla którego potem skrypty stworzy dziecko. I nie będzie miał racji autor profilu na facebooku, który mówi, że programuje i nie ma czasu na życie. Z rodziną jest czas na wszystko.

Głosów, które mówią o tym, jak ważna jest rola rodziców w programie, jest więcej.  Wybraliśmy tylko kilka, ale one dobrze pokazują, w jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami. Tłumaczą, czym jest programowanie i jakie korzyści płyną z tego dla uczniów. Rodzice i nauczycieli stają się partnerami, którzy wspólnie wspierają proces uczenia się dziecka.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Finał Słupskiego Konkursu Programowania SCRATCH_ZSP1

temu

W dniu 21 marca w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Słupsku odbył się finał Słupskiego Konkursu Programowania SCRATCH_ZSP1 pod patronatem Mistrzów Kodowania. W fazie eliminacji wzięło udział 32 uczniów z 9 szkół gimnazjalnych i podstawowych ze Słupska i okolic. W p
Dzień Bezpiecznego Internetu

temu

Dziś 6 lutego, Dzień Bezpiecznego Internetu, organizowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), objęty honorowym patronatem przez Rzecznika Praw Dziecka. To wyjątkowe święto obchodzimy już od 2004 roku, jest wydarzeniem międzynarodowym, które początkowo
Trwa rekrutacja edukatorów do projektów "Zaprogramuj przyszłość"

temu

W imieniu organizatorów informujemy, że trwa rekrutacja do projektów "Zaprogramuj przyszłość", realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania.Czego dotyczą projekty?„Zaprogramuj przyszłość” to kompleksowy program edukacji cyfrowej, którego cele
Jolanta Okuniewska "Nauczycielem-Innowatorem"

temu

Jolanta Okuniewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, finalistka światowego konkursu The Global Teacher Prize za rok 2016, a także trenerka Mistrzów Kodowania, została laureatką konkursu organizowanego przez M

Ćwiczenia z kreatywności na zajęciach w Gdańsku Suchanino

Pani Krystyna Kolendo-Dzięgielewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku Suchanino, napisała:
. Rozmawiam z dziećmi, jaki scenariusz można by stworzyć dla gry związanej z „Blue Planet” i taka rozmowa pokazuje, że obszar na KREATYWNOŚĆ w pracy ze Scratc