Rola rodziców w programie

14.11.2013

Rola rodziców w programie

Opublikowany

Na forum Mistrzów Kodowania jedna z nauczycielek, pani Joanna Kulpińska ze Szkoły Podstawowej w Zastrużu, założyła wątek dotyczący współpracy z rodzicami podczas realizacji programu.   

 (…) tak sobie pomyślałam, że fajnie by było, gdyby rodzice wiedzieli, czego uczą się ich dzieci i zobaczyli, że komputer „uzależnia” również w pozytywny sposób. ;-)Planuję zaprosić rodziców, a może też i dziadków na zajęcia otwarte. Może ktoś odkryje w sobie pasje do programowania. Kto wie? 

I tak rozpoczęła się wymiana myśli na temat roli rodziców w programie. Pani Joanna Ciesielska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie dodała:

Uczniowie mogliby wziąć udział w takich zajęciach jako eksperci i mogliby pochwalić się swoją wiedzą. Program miałby też znaczenie dla społeczności lokalnej i dzięki niemu można by zaktywizować chętnych dorosłych. Świetny pomysł!

W Szkole Podstawowej w Stargardzie Szczecińskim pani Joanna Szczecińska zorganizowała spotkanie z rodzicami uczniów uczących się programowania, ale także z ich babciami i dziadkami.

W związku z tym, że postanowiłam eksperymentalnie wprowadzić cały program w klasie III zrobiłam już spotkanie z rodzicami 10 października. Przygotowałam dla nich, obok prezentacji programu Mistrzowie Kodowania i filmu, szybki kurs Scratcha. Rodzice, a nawet dziadkowie, przynieśli na spotkanie swoje laptopy. Śmiechu było co nie miara, bo w spotkaniu brały udział też dzieciaki, które występowały w roli ekspertów ucząc rodziców i dziadków podstaw. Na spotkanie przyszło 14 rodziców i 10 dzieci. Obiecałam rodzicom, ze kolejne spotkanie zrobimy w połowie kursu – po 4. module. Spotkanie to przyniosło naprawdę wiele korzyści: rodzice pomogli i pozwolili zainstalować na komputerach w domu Scratcha i dodatkowo wspomagają dzieci w realizacji zadań domowych (…).

Spotkanie z rodzicami ma za sobą również pani Iwona Szymandera ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Inowrocławiu.

W czwartek 7 listopada odbyły się w naszej szkole zebrania z rodzicami, na których przekazaliśmy obszerne informacje o programie Mistrzowie Kodowania. Przygotowaliśmy ulotki dla rodziców z krótkim opisem programu oraz potrzebnymi adresami stron, na które mogą wejść, aby dokładnie zapoznać się z programem, partnerami programu, adresem bloga oraz stroną Scratcha. W salach, w których mamy rzutniki, wyświetliliśmy film twórcy Scratcha. Każdy nauczyciel otrzymał obszerne informacje dotyczące programu, które przekazał rodzicom na zebraniu. Część rodziców była mile zaskoczona i zainteresowana programem. Już teraz wiemy, że następna grupa uczniów, ale i nauczycieli chętnie zacznie zgłębiać kodowanie z Duszkiem.

Na korzyści płynące ze współpracy z rodzicami wskazuje również w swojej wypowiedzi pani Krystyna Kolendo-Dzięgielewska ze Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku-Suchanino.

Z rozmów na zajęciach z dziećmi wiem, że rodzice zaglądają dzieciom przez ramię, gdy widzą, że dziecko steruje na ekranie zachowaniem kota-duszka. Więcej! Próbują swoich sił w grach tworzonych przez dzieci; kto szybciej przejdzie przez labirynt, kto zbierze więcej odbić piłeczki itp. To zainteresowanie rodziców jest bardzo motywujące dla dziecka. Wraca moda na rodzinne zabawy z grami planszowymi, ale można też wspólnie popracować nad ciekawym programem w Scratchu. Co i kiedy mają zrobić duszki? Ile ich potrzebujemy? Na jakich scenach? Wyobraźnia nie ma granic. Przedyskutujmy rodzinnie, czego będzie dotyczył program, dla którego potem skrypty stworzy dziecko. I nie będzie miał racji autor profilu na facebooku, który mówi, że programuje i nie ma czasu na życie. Z rodziną jest czas na wszystko.

Głosów, które mówią o tym, jak ważna jest rola rodziców w programie, jest więcej.  Wybraliśmy tylko kilka, ale one dobrze pokazują, w jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami. Tłumaczą, czym jest programowanie i jakie korzyści płyną z tego dla uczniów. Rodzice i nauczycieli stają się partnerami, którzy wspólnie wspierają proces uczenia się dziecka.

Udostępnij

Ćwiczenia z kreatywności na zajęciach w Gdańsku Suchanino

Pani Krystyna Kolendo-Dzięgielewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku Suchanino, napisała:
. Rozmawiam z dziećmi, jaki scenariusz można by stworzyć dla gry związanej z „Blue Planet” i taka rozmowa pokazuje, że obszar na KREATYWNOŚĆ w pracy ze Scratc