Podsumowanie działań SP nr 9 w Legnicy
Podsumowanie działań SP nr 9 w Legnicy

09.06.2014

Podsumowanie działań SP nr 9 w Legnicy

Opublikowany

W Szkole Podstawowej nr 9 w Legnicy w zajęciach uczestniczyli uczniowie z klas czwartych, piątych i szóstych. Zajęcia prowadziły na przemian dwie nauczycielki: Renata Rewak i Iwona Sygut. W czasie zajęć jedna prowadząca tłumaczyła, a druga pomagała przy zadaniach. Przy szesnastu uczestnikach była to bardzo skuteczna forma pracy, która w przypadku szkoły w Legnicy bardzo dobrze się sprawdziła.

W pierwszym tygodniu lutego nauczycielki zakończyły rekrutację na zajęcia. Było bardzo dużo chętnych, ale niestety ze względu na liczbę komputerów w sali mogło się zapisać tylko 16 osób.

Moduł I

10 lutego odbyły się pierwsze zajęcia. Uczniowie poznali środowisko Scratch’a, nauczyli się zmieniać postać duszka i poruszać nim oraz dodawać różne tła. Dzieciaki bardzo szybko poznawały zasady Scratch’a, dlatego w czasie zajęć można było pokazać im jeszcze dodatkowe rzeczy. Na drugi dzień po zajęciach była duża grupa chętnych do zapisania się. Wieści szybko się rozchodzą, a że zajęcia są naprawdę ciekawe, więc każdy chciał w nich uczestniczyć.

Moduł II

Po feriach szkoła zrealizowała drugi moduł. Szóstoklasiści byli pełni pomysłów jak zmodyfikować projekt i co jeszcze dodać. Młodsi radzili sobie dobrze, ale bardziej podobało im się zmienianie tła, kolorowanie duszków, dodawanie dźwięków. Wszyscy byli pełni zapału i chęci do pracy. Każdy uczeń wyszedł z zajęć zadowolony. Najchętniej chcieliby, aby moduł trwał nie dwie, a trzy godziny. Trudno było oderwać ich od zadań.

Moduł III

Materiały okazały się bardzo przydatne. Uczniowie bardzo szybko zrozumieli temat i zaczęli modyfikować zadanie. Dodali dodatkowe plansze i poziomy, zmieniali duszka po przejściu labiryntu. Ciekawy sposób na naukę dla starszych, ale i młodszych.

Moduł IV

IV moduł okazał się bardzo trudny. Mistrzowie Kodowania mieli problem, żeby mysz nie szła tylko w jednym kierunku. Mimo małych trudności uczniowie fajnie pracowali i pomagali sobie nawzajem. Miło było patrzeć jak współpracują ze sobą i dzielą się swoimi pomysłami i usprawniają swoje prace.

Moduł V

V moduł okazał się dość trudny dla klas czwartych. Zróżnicowanie wiekowe na zajęciach dało o sobie znać. Klasy szóste szybko poradziły sobie z zadaniem. Reszcie trzeba było wytłumaczyć pojęcia matematyczne (np. kąty). Jednak na zakończenie modułu pojawiła się radość, gdy wreszcie duszki były posłuszne skryptom.

Moduł VI

Gra okazała się łatwa dla wszystkich uczniów. Na początku zajęć każdy samodzielnie próbował wymyślić, jak mogłaby ona działać. Uczniowie mieli swoje pomysły na realizacje gry, jedni dłuższe, inni krótsze sposoby. Najważniejsze, że po zajęciach wszyscy byli zadowoleni z efektów swojej pracy.

Moduł VII

Wszystkie duszki dobiegły do mety. Nie było żadnych problemów. Dzieci zdobyły już taką wiedzę, że zaczęły eksperymentować. Temat z metą okazał się bardzo ciekawy dla uczniów.

Ostatnie zajęcia

Na zajęciach ogłoszony został konkurs na najpiękniejszą wielkanocną kartkę multimedialną zaprojektowaną w Scratch’u. Był to ekspresowy konkurs, ponieważ uczniowie zaczęli swoje prace na zajęciach i mieli tylko dwa dni na zrealizowanie swoich pomysłów.

Szkoła w mediach

W trakcie realizacji programu nauczycielki bardzo aktywnie promowały swoją działalność. Informacje o ich działaniach można było znaleźć w lokalnych gazetach (Panorama Legnicka, Konkrety), na portalu internetowym lca.pl, legnica.naszemiasto.pl oraz w lokalnej telewizji DAMI. W celu lepszego kontaktu z uczniami, rodzicami oraz mediami prowadziły blog oraz fanpage projektu na facebook’u. Oczywiście również na stronie internetowej szkoły były umieszczane informacje o Mistrzach Kodowania.

Scratch Day 2014

16 maja nauczycielki zorganizowały obchody Scratch Day. Z tej okazji przeprowadziły cykl 4 zajęć dla uczniów z klas 3 ze szkoły oraz z Filii przy ul. Krzemienieckiej. W czasie zajęć uczniowie po raz pierwszy w życiu zmierzyli się ze Scretchem. Mistrzowie Kodowania przygotowali kartkę dźwiękową zapraszającą na zajęcia, do której piosenkę zaśpiewały dzieci ze świetlicy szkolnej. Na początku uczniowie obejrzeli kartkę zrobioną przez Mistrzów Kodowania. Później sami próbowali swoich sił w programowaniu. Zajęcia bardzo się podobały i chyba rośnie nowe pokolenie programistów.
Script 2014

W kwietniu 2014 r. nauczycielki zgłosiły swoich Mistrzów Kodowania do wzięcia udziału w Międzynarodowym konkursie programowania „SCRIPT 2014”. Zadanie polegało na napisaniu w Scratch programu, gry, symulacji lub stworzeniu kartki z pozdrowieniami. Wyniki konkursu w lipcu 2014 r.

Zajęcia otwarte

8 marca (sobota) o godz. 10.15 w pracowni komputerowej odbyły się zajęcia otwarte z programowania w Scratch’u. Uczniowie przyszli wraz z rodzicami i dziadkami. Byli także inni nauczyciele. Dzieci mogły pochwalić się swoimi osiągnięciami, ale również dorośli przy pomocy dzieci mogli spróbować własnych sił w programowaniu. Na początku rodzice bali się sami usiąść przy komputerach i obserwowali zmagania dzieci. Jednak po chwili zachęceni usiedli i sami zaczęli przygodę ze Scratchem.

Gość

14 kwietnia na zakończenie projektu nauczycielki zorganizowały spotkanie z młodym programistą z Legnicy, Tomaszem Rewakiem, studentem informatyki Politechniki Wrocławskiej. Jest on laureatem Olimpiady Informatycznej i zwycięzcą wielu krajowych i międzynarodowych konkursów informatycznych, m. in. zajął I miejsce w międzynarodowym konkursie dla programistów „High School Programming League”. Na zajęciach pokazał walki robotów oraz kody z bardziej zaawansowanego programowania. Najwięcej emocji wzbudziły walki robotów Misio-Bot kontra Eko-Bot.

Podsumowanie projektu

28 kwietnia oficjalnie zakończył się w szkole projekt Mistrzowie Kodowania. Na prezentacji obecni byli: dyrektor szkoły, rodzice i dziadkowie uczniów oraz media. Nauczycielki zaprezentowały rezultaty swojej dwumiesięcznej pracy. Ciekawym pomysłem było przygotowanie dodatkowej atrakcji. Tym razem to rodzice mieli za zadanie stworzyć prostą kartkę animowaną (wcześniej nauczycielki przygotowały wydruki skryptu dla wszystkich gości). Uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli. Początkowo rodzice podeszli do tego zadania trochę przestraszeni, ale później okazało się, że nie mogą oderwać się od programu. Było to naprawdę miłe podsumowanie projektu.

Projekty dodatkowe

W czasie trwania projektu uczniowie brali udział w pracach nadprogramowych, tworzyli kartki i projekty na różne tematy, między innymi z okazji:


  • Dnia Bezpiecznego Internetu
  • Ferii Zimowych
  • Walentynek
  • Zajęć otwartych
  • Scratch Day
  • Wielkanocy
Projekt Mistrzowie Kodowania w Szkole Podstawowej nr 9 w Legnicy już się zakończył, ale pani Iwona Sygut przygotowała jeszcze jedną niespodziankę – prezentację na temat programu stworzoną w Prezi. Są w niej zdjęcia oraz filmy z zajęć i dodatkowych spotkań:

Udostępnij

Piknik z Mistrzami Kodowania

W sobotę 14 czerwca w Zamku Ujazdowskim i na okolicznych terenach zielonych odbędzie się Piknik rodzinny z Mistrzami Kodowania. Impreza ma na celu upowszechnianie programowania, szczególnie wśród dzieci i młodzieży i pokazanie rodzicom, jakie korzyści niesie nauka progra