Kodowanie w SP nr 3 w Lubsku

Kodowanie w SP nr 3 w Lubsku

Opublikowany

Pod koniec kwietnia szkoła realizowała moduł V. Na zajęciach uczniowie skonstruowali grę polegającą na odbijaniu piłeczki za pomocą paletki sterowanej przez gracza myszą komputerową.

Projekt wymagał pewnej wiedzy z zakresu geometrii, aby prawidłowo zaprogramować kierunki odbicia piłeczki od paletki. Ponadto przy odbiciu uczniowie dodawali dźwięk, który sygnalizował odbicie. Jeżeli piłeczka nie dotknęła paletki, a dolną krawędź pola, to gra- w wersji podstawowej- kończy się i oznajmia to plansza z napisem „Koniec gry”.

Moduł VI odbył się 23 maja. Zajęcia bardzo pracowite i w sporym tempie, ale dzięki temu uczniowie skonstruowali grę, w której odgadujemy liczby w zakresie od 1 do 100: duszek pyta, a my odpowiadamy.

Projekt wymagał wykorzystania znanych z poprzednich modułów poleceń oraz pętli sprawdzającej poprawność odpowiedzi. W przypadku podania za małej lub za dużej liczby gracz jest o tym informowany, gdy odgadnie liczbę – również.

W grze występują dwie zmienne: liczba wylosowana przez komputer, którą dodajemy w zmiennych i liczba – odpowiedź, która już jest w programie, jako bloczek „odpowiedź”. I tu małe wystąpiła mała trudność, gdyż jedna zmienna jest, a drugą trzeba dodać. Wyjaśnienia wymagała też kwestia działania pętli sprawdzającej – porównującej liczby.

Powstało wiele projektów, które uczniowie dodali do swojego wspólnego studia.

30 maja uczniowie pracowali przy wyścigach duszków. Duszki ścigają się z prędkością losową i nie wiadomo, który zwycięży. Dobiegający jako pierwszy do mety, komunikuje to triumfalnie: „Wygrałem!”.

Oczywiście pomysłów na to, kto ma się ścigać i gdzie odbędą się wyścigi było wiele, gdyż dobór postaci i tła indywidualizuje podobne do siebie pod względem działania projekty.

Uczniowie przez cały czas trwania programu tworzyli kartki multimedialne z okazji różnych świąt, takich jak Dzień Kobiet, Wielkanoc, Dzień Matki oraz Dzień Scratcha.

Zajęcia kodowania trwają do końca roku szkolnego. Obecnie powstają rozszerzenia do podstawowych skryptów modułów programowych. Od września znowu planowane są zajęcia, gdyż już 19 czerwca, po prezentacji dokonań podczas Scratchowiska, uczniowie pytali, czy prowadzone są zapisy uczestników na przyszły rok szkolny. Już wiedzą, że chcą chodzić na zajęcia.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Ruszyła rekrutacja do II edycji!

Po sukcesie I edycji programu Mistrzowie Kodowania, w której udział wzięło 120 placówek i 243 nauczycieli z całej Polski, zgłosiło się do nas już kilkadziesiąt nowych szkół zainteresowanych wzięciem udziału w kolejnej, całorocznej edycji. Z prawdziwą przyjemnością rozpoc