Kolejna porcja wiedzy dla rodziców

Kolejna porcja wiedzy dla rodziców

Opublikowany

Po kolejnym czacie z naszą ekspertką, dr n. hum. Justyną Korzeniewską, psychologiem dziecięcym, ekspertem programu „Mistrzowie Kodowania Junior”, przekazujemy zapis tej rozmowy.

Mój syn nie zna umiaru w grach na telefonie – czy mogę mu zabrać telefon, skoro kupił go za pieniądze uzbierane na komunii?


Dziecko jest pod opieką rodzica w całości, włącznie z rzeczami, które posiada. Jeśli korzysta z nich niewłaściwie, rodzic musi zainterweniować. Dobrze, że Pani zwróciła uwagę na to, że jest to prezent komunijny. Trzeba tu wykazać takt, żeby nie zrobić dziecku dodatkowej przykrości, poza brakiem dostępu do gier w telefonie. Ważne, żeby sprzęt ten został bezpiecznie schowany, a dziecko dostało zapewnienie, że jest on nadal jego i nikt nie będzie z niego w tym czasie korzystał. Argumentem dla chłopca powinno być to, że trzeba schować telefon, bo jest jeszcze za mały na taką zabawę, ponieważ nie umie jej kontrolować. Można zastosować taką umowę: ustalić, że będzie dostawał telefon np. w weekend na pół godziny i, jeśli bez sprzeciwów odda go po tym czasie rodzicowi, dostanie telefon drugi raz w ciągu tygodnia. Jeżeli nadal nie będzie umiał sam zakończyć gry, będzie dostawał telefon tylko raz w ciągu weekendu. Tu dziecko ma wyraźną korzyść z dobrego korzystania z gier w telefonie i może być zmotywowane do zmiany zachowania.


Od jakiego wieku dedykowane są zajęcia w szkołach objętych programem Mistrzowie Kodowania? W naszej prowadzone są od czwartej klasy, natomiast obserwując zaangażowanie i postępy mojego syna siedmiolatka (ćwiczymy w domu, z moją, nieudolną pomocą) chciałabym, aby miał już tego typu lekcje w szkole, pod okiem fachowca.


Zajęcia przygotowane są na 3 poziomach: dla przedszkolaków (Mistrzowie Kodowania Junior), dla klas I-III i dla klas IV-VI. Natomiast w jakim wymiarze są dostępne w danej placówce, zależy od możliwości szkoły. Jeśli zajęć nie ma w klasie syna to proszę nie „tracić ducha”, być może niedługo będą. W międzyczasie może Pani rozwijać logiczne myślenie synka w innych zabawach. Czy jest on już mistrzem szachowym? Proszę pamiętać, że to wspaniały wstęp do zajęć gdzie logika, uporządkowana struktura i ścisłe algorytmy są ważne. Pod tym względem szachy i kodowanie (czyli podstawy programowania) są podobne.

Jedenastolatka posiada własny smartfon, z którego korzysta bez ograniczeń. Niestety ostatnio opuściła się w nauce. Czy mogę wykorzystać dostęp do telefonu jako kartę przetargową?

A czy pewne jest to, że zaniedbanie nauki wynika z czasu poświęcanego na gry w telefonie? 11 lat to czas pierwszych miłości i burzliwych przyjaźni. Wtedy zabranie telefonu niewiele wniesie, bo będzie ona siedziała nad zeszytami i myślała np. o swoim ukochanym. Sugeruję najpierw w ciepłej rozmowie dobrze wybadać co się z nią dzieje, dopiero potem działać w sposób celowy.

W jakim wieku dziecko może dostać w prezencie pierwszy tablet? Ile czasu dziennie może go początkowo używać?

Zastanawiam się nad takim prezentem dla 3,5 latka, ale nie jestem całkiem przekonany do tego pomysłu, choć chłopiec zabiera telefon rodzicom i potrafi go obsługiwać – np. włączyć grę.Dziecko w wieku 3,5 roku może dziennie korzystać 15 minut z tabletu / laptopa itp. Jeśli są to programy i gry perfekcyjnie dobrane do wieku dziecka, to może to być dwa razy dziennie po 15 minut, ale z dużą przerwą, np. rano i po południu. Natomiast jeśli rodzice dziecka nie mogą rozstać się ze swoim telefonem w ciągu dnia na 15 minut, żeby maluch mógł na nim zrobić coś ciekawego, oznacza to, że absolutnie nie powinno się maluchowi kupiować tabletu. Będzie on bowiem kopiował zachowania rodziców i korzystał z tego sprzętu zdecydowanie za długo.

Moja 3-letnia siostrzenica całe dnie gra na tablecie. Jak w łagodny sposób mam przekonać mojego brata, że musi zabierać jej taką „zabawkę”?

Najpierw trzeba brata przekonać, że powinien aktywnie spędzać z dzieckiem czas – bawić się, uprawiać sport (np. chodzić wspólnie na basen). Dopiero później, aby zabierał dziecku tablet. Nawet jeśli brat zgodzi się z Panią i zabierze dziewczynce sprzęt, nie dając nic w zamian, zacznie się ona nudzić i w żaden sposób nie poprawi to sytuacji.Moja siostrzenica całe dnie siedzi z telefonem / tabletem w ręku. Próbujemy ją zainteresować czymś innym, ale często bez skutku. Jak odzwyczaić 8-letnie dziecko od spędzania tylu godzin z urządzeniem?Dzieci w wieku 8 lat mają już poważne potrzeby poznawcze i estetyczne. Bardzo potrzebują poznawać świat. Dlatego na przykład wycieczki w nowe miejsca to coś, co odciąga je od tableta. Natomiast na przykład przebywanie w dobrze znanym, domowym ogródku (nawet pięknym) to dobre do 6, maksymalnie 7 roku życia. W wieku 8 lat dzieci są też ciekawe świata dorosłych. Włączenie ich do pomagania, wspólne przygotowywanie czegoś, może je zaktywizować. Oczywiście nie chodzi o ciężką pracę, ale o aktywne towarzyszenie. Można na przykład pójść wspólnie do centrum ogrodniczego i skomponować rośliny na rabatę. Będzie to dużo ciekawsze niż bieganie po trawniku. Dziewczynka może również zostać doradczynią w kwestii „piękna ogrodu”. Poczuje się przy tym ważna w rodzinie.

Ile czasu dziennie 10 latek może grać na konsoli?

Co dokładnie dziecko robi na konsoli? W jakie gra gry? Czy są to zabawy adekwatne do jego wieku? Czy jest to tylko bezmyślne podążanie za efektami w grze? W takim wypadku w ogóle nie powinien korzystać z konsoli. Nie mając dokładnej wiedzy na temat tego co dziecko robi, nie można zdecydować jaki czas używania konsoli jest korzystny.

Czy zakaz korzystania z tabletu to dobra kara?

To zależy za co ma być kara i w jakim wieku jest dziecko. Dla małych dzieci najlepsze wychowawczo są kary, które łączą się tematycznie z winą dziecka. Np. jeśli dziecko było agresywne w stosunku do innych dzieci, to karą będzie odseparowanie go od wspólnej zabawy. W takim wypadku zakaz gry na tablecie nie łączy się z tą sytuacją i mimo, że jest przykry, nie zachęca dziecka do zmiany zachowania. Natomiast jeśli dziecko np. nie umyło się przed snem, bo długo grało, to można ograniczyć korzystanie z tabletu.

Dziecko reaguje histerią na próbę zabrania telefonu. Nie pomaga wyznaczanie czasu, odmierzanie, zawsze jest awantura. Córka ma 4 lata. Jak temu zaradzić? Może całkowicie zakazać używania telefonu?

A co następuje po zabraniu telefonu? Co proponuje Pani córce? Są 3 rzeczy, dla których dziecko jest w stanie rozstać się z tabletem: czas spędzany wspólnie z rodzicem, zabawa z rówieśnikami i zajęcia ruchowe. Jeśli po zakazie zaoferuje się dziecku jedną z tego rodzaju aktywności, to jest duża szansa, że zniesie to łagodniej, bo będzie wiedziało, że i tak będzie robiło coś ciekawego i przyjemnego. Natomiast jeśli spodziewa się, że po rozstaniu z tabletem będzie tylko nuda, to o niego walczy. Nuda to dla dzieci coś bardzo trudnego do zniesienia.

Moja siostrzenica ma 8 lat i dużo czasu spędza przed telewizorem i komputerem. Marzy jej się smartfon. Moim zdaniem nie ma takiej potrzeby – w szkole nauczyciele posiadają numery do rodziców, do szkoły jeździ i wraca z niej autobusem, praktycznie nie ma sytuacji awaryjnych, w których posiadanie telefonu byłoby usprawiedliwione. Czy to faktycznie dobry wiek na pierwszy telefon?

Dziewczynka z pewnością nie myśli o tym telefonie jako narzędziu do wzywania pomocy rodziców, gdyby spotkało ją coś niemiłego. Dlatego tego rodzaju argumenty nie będą dla niej przekonywujące. Może się nawet dziwić, po co się jej o tym mówi – ona chce smartfona, żeby grać w gry, w które grają jej rówieśnicy, robić zdjęcia razem z koleżankami, „lajkować” na Facebooku itd. Trzeba porozmawiać z dziewczynką o jej relacjach z rówieśnikami. Dopiero wtedy okaże się, co może ją przekonać do tego, aby wstrzymać się jeszcze z kupnem smartfona.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Maluchy, CodeWeek i pszczółka

W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania klasa 1B ze Szkoły Podstawowej im. E. Bojanowskiego w Kunowie uczestniczyła w zajęciach z programowania. Zajęcia polegały na zaprogramowaniu pszczółki w taki sposób (Bee Bot – robota podłogowego), żeby poruszała się po planszy po