W 321 zabawa na 102, czyli wspomnień z Code Week ciąg dlaszy

W 321 zabawa na 102, czyli wspomnień z Code Week ciąg dlaszy

Opublikowany

Nauczyciele z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 321 przesłali nam wspaniałą i obszerną relację z Tygodnia Kodowania – z ogromną przyjemnością dzielimy się nim na naszej stronie!

Jesteśmy wieloletnimi nauczycielami zajęć komputerowych w klasach 4-6. Lubimy uczyć i cieszą nas sukcesy naszych uczniów. Jednak nie lubimy przykładać się do prowadzenia dokumentacji i opisywania działań. Ale rozumiemy, że jeśli czegoś nie ma na piśmie, to znaczy, że nie istnieje. Dlatego zdecydowaliśmy, w drodze wyjątku, opowiedzieć jak pracują nasi uczniowie czyli co się dzieje u nas na zajęciach na co dzień.

My i nasi uczniowie już drugi rok uczestniczymy w międzynarodowym projekcie pod patronatem firmy Samsung – MISTRZOWIE KODOWANIA. Projekt zainspirował nas do prowadzenia lekcji w taki sposób, by każdy uczeń najpierw planował swoje działania, a następnie te plany wykonywał. Unikamy w ten sposób działania przypadkowego typu „wyszło mi”, „niech już tak będzie”, „może być”. Najczęściej, z klasami czwartymi i piątymi  pracujemy metodą projektu, a z klasami szóstymi odwróconej klasy.

Tydzień kodowania to było wielkie święto naszych młodych programistów. Klasy 3 na kole realizowały w Scratchu projekt kot goni mysz. Uczniowie wymyślali historyjki i je realizowali. Rekin gonił rybkę, niedźwiedź  psa, pies kota itp. W przypływie inwencji pojawił się nawet pomysł na grę „rekin goni nurka”, choć osobiście nie pochwalamy takiego podejścia  Było mnóstwo zabawy. Koło rozrosło się do 28 uczniów.

Następnie uczniowie pracowali  nad własną wersją gry zgadnij jaka to liczba. Ostatnie zajęcia to testowanie. Każdą grę testowało (czyli zwyczajnie grało) dwóch uczniów. Jeżeli gra była poprawna podnoszono żółtą kartkę, jeżeli wymagała poprawy fioletową. Następnie grupowo poprawiali gry z błędami. A znawcy tematu wiedzą, że znalezienie błędu w złożonym programie, to wynik ciężkiej pracy, intuicji, a czasami nawet szczęścia.

Wstępem do kolejnego cyklu zajęć była gra ping-pong i oczywiście turniej kto dłużej. Grali wszyscy, a najlepszy otrzymał nagrodę. W międzyczasie padały pomysły na udoskonalenie gry – dwóch graczy, zielony stół, stopniowe zwiększanie trudności itp

Klasy czwarte i piąte pracowały na lekcjach. Realizowały projekt kot goni mysz, ale w wersji z liczeniem punktów i z pojawianiem się nowych myszek i innych obiektów. Każdy z uczniów był dumny, bo realizował swój własny pomysł. Najzdolniejsi utworzyli gry w których zliczana jest ilość zjedzonych myszek w określonym czasie i w których pojawiają się dalsze poziomy (trudności gry). W klasie 4 (integracyjnej) uczniowie pracowali nad animacją w Scratch z nie mniejszą radości i zapałem.  Rozbudzała ich pomysły i kreatywność.

Przeprowadziliśmy również konkurs „Animacja w Scratchu do ulubionego wiersza lub piosenki”. Otrzymaliśmy 19 prac. Nagrodziliśmy najlepsze prace . Które zostały umieszczone na stronie naszych pracowni.

Tydzień kodowania odbywał się u nas pod hasłami, które mamy nadzieje zostaną z naszymi uczniami na cały rok, a może nawet i na zawsze:
  • Dam radę zamiast nie dam rady
  • Doświadczam zamiast rozczarowałem się
  • Chcę/nie chcę zamiast muszę
  • Potrafię zamiast udało mi się
  • Decyduję zamiast powinienem
  • Mam wybór zamiast należy
  • Zadanie zamiast problem
  • Nauczę się zamiast nie potrafię
Nasi uczniowie zadziwiająco szybko i z zadowoleniem zaczęli używać proponowanych  zwrotów :-). Nasze koła realizowane w ramach KN zamieniły się z kół wyrównujących braki w koła młodych programistów. Zawiązało się koło 4 uczniów oprogramowujących roboty zrobione z klocków Lego. Robot był prezentowany na przerwach (podczas tygodnia kodowania) na korytarzach szkolnych.

A ze wszystkiego najbardziej cieszy nas fakt, że nasza praca zaowocowała wyjątkowym zjawiskiem. Uczniowie którzy na lekcjach skończą swoją obowiązkową pracę, dla rozrywki sięgają właśnie po Scratcha. Podejrzewamy, że stali się już Mistrzami Kodowania! :-). TUTAJ znajduje się mała fotogaleria z obchodów „Tygodnia Kodowania”.”

Gratulujemy, podziwiamy i czekamy na kolejne informacje o koderskich sukcesach!


Udostępnij

Co jest potem?

Jolanta Okuniewska z Sp 1 w Olsztynie programuje w klasach I-III z wykorzystaniem tabletów i ScratchJr.Zapraszamy na krótki filmik z jej zajęć: