O Grecji, angielskim i stawianiu pytań

O Grecji, angielskim i stawianiu pytań

Opublikowany

Już drugi rok Zespół Placówek Oświatowych w Lipniku uczestniczy w przygodzie ze Scratchem. Tego roku przewodnikiem po świecie programowania jest pani Zofia Hałas – nauczycielka informatyki, a towarzyszy jej Elżbieta Michalik – anglistka z ZPO w Lipniku. Spotkania ze Scratchem odbywają się na dodatkowych zajęciach, a uczestniczą w nich zarówno ci, którzy złapali bakcyla programowania w zeszłym roku jak i nowicjusze. Dwa poziomy zaawansowania, różnorodność pomysłów na zrealizowanie tematu i jak temu sprostać? Nie obejdzie się bez indywidualizacji. Na początek pracujemy w parach – “co dwie głowy to nie jedna”, więc łatwiej znaleźć właściwe rozwiązanie, a bardziej doświadczeni koledzy pomagają początkującym. Pierwsze kroki w programowaniu mamy za sobą, a dzieci uczą się szybko. We wrześniu już wiemy, o co chodzi i jak sobie radzić z programem. Powstają pierwsze projekty początkowo bardzo schematyczne, ale te prace już wprowadzają dzieci w świat logicznego i kreatywnego myślenia, w świat konstruktywnych pytań:, co zrobić, żeby uzyskać zamierzony efekt końcowy, jak wzbogacić własny pomysł, jak zaciekawić swoją pracą? Pierwsze inspiracje podsuwa nauczyciel, potem pomysły rodzą się dzięki zaglądaniu do pracy kolegi, koleżanki. Zaczyna robić się ciekawie, a to dopiero początek. Powstał fanpage na Facebooku i praca nabiera tempa.

Mistrzowie Kodowania z Lipnika włączyli się w Europejski Tydzień kodowania, który trwał od 13- 23 IX. To był dla nas czas intensywnej pracy, czas stawiania pierwszych kroków i przecierania szlaków. Swoją pracę zwieńczyliśmy uzyskaniem certyfikatów. Okazało się, że Polska jest liderem kodowania w Europie, a to podsunęło nam pomysł, by poszukać towarzystwa, więc włączamy się w międzynarodowy projekt eTwinning “ The Scratch Project”. W ten sposób otwierają się nowe możliwości. Powstają projekty w języku angielskim. Zaglądamy do prac naszych zagranicznych znajomych, porównujemy, komentujemy, czerpiemy wzorce i tworzymy. Nasze projekty ożywają opowiadają o nas i naszej miejscowości. Zaczynają się różnicować preferencje twórcze. Chłopcy chętniej tworzą gry komputerowe, dziewczynki zaś skłaniają się ku opowieściom. W październiku dominuje tematyka Halloween. W listopadzie powstają anglojęzyczne projekty o naszych symbolach narodowych – robi się patriotycznie. Grudzień to życzenia świąteczne i mikołajowe opowieści. W grudniu włączamy się w akcję “Godzina Kodowania” i okazuje się, że to fantastyczna zabawa. Uczestnicy akcji wykonują zadania, za które dostają certyfikaty, i chwalą się nimi na facebooku.

Po przerwie świątecznej i feriach nasi mistrzowie przeprowadzają szereg działań na rzecz bezpieczeństwa w sieci. Są to nie tylko projekty w Scratchu, ale również konkretne działania na terenie szkoły. Wspólnie z SU uczniowie gimnazjum przygotowują plakaty “STOP CYBERPRZEMOCY”, których celem jest zwróceniu uwagi na tematykę bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci. Są organizowane zajęcia otwarte dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej” Lepszy Internet zależy od Ciebie”, klasy IV-VI biorą udział w warsztatach i grach edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa w sieci, a młodzież gimnazjalna organizuje międzynarodową akcję pod hasłem “Stop cyberprzemocy”. Klasa I gimnazjum bierze udział w wideokonferencji z uczniami z Grecji i zwycięża w quizie wiedzy o cyberprzemocy.

W marcu powstają projekty poświęcone Wielkanocy, a w kwietniu – ziemi. Dobiega końca nasza tegoroczna praca ze Scratchem. W dorobku mamy wiele rozmaitych prac. Nasza grupa rozwinęła się – powstają rozbudowane gry, projekty matematyczne i anglojęzyczne z wykorzystaniem Scratcha. Niektórzy zrezygnowali, ale pozostali prawdziwi wielbiciele programowania: umysły twórcze, logicznie myślące, zdolne do rozwiązywania skomplikowanych problemów, otwarte na nowe wyzwania. Dzięki firmie Samsung i Mistrzom Kodowania w naszej szkole wiele się działo tego roku, uczniowie mieli możliwość rozwijania swych zainteresowań poza głównym nurtem edukacji, dlatego nie pożegnamy się ze Scratchem na długo i we wrześniu liczymy na kolejne przygody z kodowaniem.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Informatyka w Edukacji – zaproszenie na konferencję

Jeśli nie macie jeszcze planów na końcówkę czerwca, czyli tuż po zakończeniu roku szkolnego, przekazujemy Wam zaproszenie od organizatorów XIII Konferencji „Informatyka w Edukacji” (IwE2016), która odbędzie się w dniach 28-30 czerwca 2016 roku na Uniwersytecie Mikołaja K