Niezwykli bohaterowie, niezwykłe historie – wspomnienia z Code Week

Niezwykli bohaterowie, niezwykłe historie – wspomnienia z Code Week

Opublikowany

Tegoroczny Tydzień Kodowania już za nami, ale cały czas dostajemy sygnały i relacje, co się działo w tym czasie w szkołach, bibliotekach, różnych placówkach edukacyjnych, a także w Waszych domach…To są niezwykłe historie z niezwykłymi ludźmi w roli głównej, dlatego chcemy, żeby poznali je wszyscy. Dziś pora na trzy opowieści.
Zapisywanie tematów lekcji specjalnym kodem, szyfrowanie wiadomości przesyłanych między uczniami czy tworzenie mapy z komendami prowadzącymi do odnalezienia tajemniczego… Zymałka. Swoją kreatywnością, otwartością na pomysły podopiecznych oraz łamaniem schematów Wioletta Szwebs, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi w trakcie Tygodnia Kodowania w Polsce po prostu zakodowała serca uczniów!
Jest poniedziałek 17 października, pierwszy dzień szkolny Europejskiego Tygodnia Kodowania. W Szkole Podstawowe nr 81 w Łodzi, w której na co dzień w ramach programu „Mistrzowie Kodowania” Wioletta Szwebs uczy programowania, zabrakło prądu…
Ktoś, kto pomyślałby, że w tej sytuacji Tydzień Kodowania stoi pod znakiem zapytania, bardzo by się pomylił. Coś, co dla niektórych byłoby przeszkodą, dla Wioletty Szwebs było jedynie wyzwaniem.
Nauczycielka matematyki postanowiła przygotować dla swoich uczniów coś specjalnego, opartego na kodowaniu offline. W tym celu do szkoły sprowadziła tajemniczego Zymałka. Ta urocza, ręcznie robiona maskotka stała się główną atrakcją tegorocznego Tygodnia Kodowania. Uczniowie wspólnie z pedagogiem przygotowali zakodowaną mapę, która doprowadzić miała ich do odnalezienia Zymałka. Po wykonaniu wszystkich komend na dzieciaki czekała nagroda – wraz z sympatyczną maskotką odnaleźli przepyszny poczęstunek. Uczniowie tak bardzo polubili zabawkę, że postanowili przygotować jej portrety w Scratchu
Mania kodownia opanowała całą szkołę. Dzieciaki w klasach tworzyły specjalne tablice z kodami, zgodnie, z którymi w czasie Tygodnia Kodowania zapisywano tematy lekcji. Podczas europejskiej inicjatywy na lekcjach można było też wyjątkowo wysłać karteczki do kolegów z klasy, jednak tylko wtedy, kiedy wiadomość ta była odpowiednio zakodowana.
Kodowali wszyscy – od starszaków w klasach 4-6, po maluchy w klasach 1-3. W akcję zaangażowało się aż 9 nauczycielek, a w zajęciach z kodowania wzięło udział blisko 300 uczniów. Programistyczne zabawy relacjonowane były na bieżąco na stronie internetowej szkoły oraz Facebooku, dzięki czemu postępy uczniów mogli śledzić również ich rodzice.
Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi już nie mogą doczekać się Code Week Europe 2017.
- Tato, zobaczysz, to nie jest takie trudne! – Babciu, kodowanie jest naprawdę super! – Ściągniemy aplikację i poćwiczymy jeszcze w domu, mamo.
W Szkole Podstawowej nr 58 w Poznaniu w trakcie Europejskiego Tygodnia Kodowania trzecioklasiści pomagali starszemu pokoleniu w swoich rodzinach stawiać pierwsze kroki w programowaniu. Tym razem to dzieciaki stały się wzorem do naśladowania dla swoich bliskich. To była dla nich bardzo cenna lekcja.
W dwóch małych, niespełna 20-osobowych grupkach 17 i 18 października Annie Cieślarczyk, nauczycielce matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 58 w Poznaniu udało się zamknąć dwa zupełnie różne światy: pierwszy – rodziców i dziadków, którzy świetnie pamiętają jeszcze czasy bez komputerów i Internetu oraz drugi – 9 latków, dla których tablet jest tak samo naturalnym elementem otoczenia jak szczoteczka do zębów, a określenie „wirtualna rzeczywistość” nie jest już niczym zaskakującym.
Te dwa światy połączyły się pod okiem Pani Anny na spotkaniach „Kodowanie na dywanie” w trakcie, których uczniowie prezentowali swoim rodzicom efekty odbytego wcześniej kursu kodowania. Mali programiści zapraszali swoich bliskich do magicznego, cyfrowego świata – wspólnie z nimi tworzyli proste animacje w Scratchu i pomagali im stawiać pierwsze kroki w Scratch 2:0.
Wspólne „Kodowanie na dywanie” pokazało rodzicom, że tablet to narzędzie, którego nie trzeba się bać, a dzięki któremu ich pociechy mogą zdobywać nową wiedzę i umiejętności przydatne w dorosłym życiu. Wystarczy tylko wiedzieć jak korzystać z niego mądrze. Zajęcia kodowania w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania pozwoliły rodzicom powiedzieć pierwsze słowa w języku przyszłości.
- Co jeśli świat jest po prostu wielkim rozczarowaniem? Chyba że… rzeczy, których w tym świecie nie lubicie, weźmiecie w swoje ręce i odwrócicie je do góry nogami. Możecie zacząć to jeszcze dziś!
To właśnie tym dialogiem nauczyciel z kultowego filmu „Podaj dalej” zachęca swoich uczniów do zmiany świata na lepsze.  
Do odmienienia swojego otoczenia Borysa z 6 klasy w Szkole Podstawowej nr 58 w Poznaniu przekonała jego nauczycielka informatyki. Z okazji trwającego właśnie Code Week Europe nauczycielka zaproponowała uczniom realizację dodatkowego projektu. Chętni mieli samodzielnie zorganizować spotkanie, w trakcie którego dzieci przekażą komuś ze swoich bliskich zdobytą wcześniej wiedzę programistyczną. To ćwiczenie miało być początkiem programistycznego „łańcuszka”, dzięki któremu coraz więcej osób zyskiwało szansę na rozpoczęcie swojej przygody z kodowaniem.
Borys postanowił, że zacznie zmieniać świat od własnego podwórka. Zdecydował, że pasją do kodowania zarazi swojego…sąsiada Oskara. 22 października w Dąbrówce pod Poznaniem Borys rozpoczął wprowadzanie starszego od siebie kolegi w fascynujący świat Scratcha. Chłopiec na podstawie swoich wcześniejszych animacji ze szkoły tłumaczył Oskarowi zastosowanie skryptów na odwzorowanie ruchu oraz obsługę programu. Efektem wspólnej nauki było stworzenie prostej gry.
Oskarowi bardzo spodobało się tworzenie interaktywnych historyjek w Scratchu. To na pewno nie będzie jego ostatnie spotkanie z programowaniem. Kto wie, być może w trakcie kolejnej edycji Code Week Europe to Oscar „poda dalej” swoją pasję do kodowania?
2016_CodeWeek_FINAL_logo-44290_127VX8m-360x360.png

Kopiuj tekst

Udostępnij

Maluchy kodują

W tym roku uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 321 w Warszawie ponownie uczestniczą w programie Mistrzów Kodowania. I w tym roku przyłączyliśmy się do obchodów Europejskiego Tygodnia Kodowania. Wszyscy uczniowie kodowali – pracowali w Scratch lub na platformie Studio Code