Robotyka i programowanie w zambrowskiej „Trójce”

Robotyka i programowanie w zambrowskiej „Trójce”

Opublikowany

Skręcają i programują roboty, tworzą animacje i gry komputerowe, multimedialne pocztówki on-line oraz łączą obwody elektroniczne. I mowa tu nie o studentach, czy licealistach, a uczniach szkoły podstawowej. W Zambrowskiej „Trójce” realizowana jest ciekawa innowacja pedagogiczna…

Od września w Szkole Podstawowej Nr 3 w Zambrowie prowadzone są koła z robotyki i programowania. Są to zajęcia dodatkowe, bezpłatne, dla chętnych uczniów klas IV-VI. Wszystko w ramach innowacji pedagogicznej zaakceptowanej przez organ prowadzący i Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Koła prowadzi nauczyciel zajęć komputerowych Grzegorz Zawistowski.
20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-5-1024x574.jpg20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-8-1024x574.jpg20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-7-1024x574.jpg
Zajęcia odbywają się popołudniami dla trzech grup wiekowych. Uczniowie klas IV uczą się tworzyć animacje, pocztówki multimedialne i gry w przyjaznym środowisku programistycznym Scratch. Koła prowadzone są wg scenariuszy Mistrzów Kodowania, ponieważ „Trójka” już trzeci rok z rzędu uczestnicy w tym ogólnopolskim programie.

Druga grupa, do której należą uczniowie klas VI, obecnie konstruuje roboty. Uczniowie ci podstawy Scratch’a poznali w poprzednim roku, dzięki temu z łatwością sterują robotami, odczytują czujniki i programują roboty z poziomu specjalnej wersji tego środowiska programistycznego – ScratchX.
20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-11-1024x574.jpg20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-16-1024x574.jpg20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-9-1024x574.jpg
- „Do tego celu wykorzystujemy podzespoły konstrukcyjne i elektroniczne oferowane przez polską firmę LOFI.” – mówi Grzegorz Zawistowski – „W pierwszym półroczu uczniowie skonstruowali robota jeżdżącego, którym można było sterować z poziomu klawiatury komputera. Dużo emocji dostarczył rozegrany w ten sposób „mecz piłki nożnej” robotów. Następnie uczniowie przerabiali swoje roboty: zbudowali i zaprogramowali autonomicznego robota „światłoluba” podążającego za światłem oraz robota rysującego figury geometryczne.” – dodaje nauczyciel.

Trzecia grupa w pierwszym półroczu poszerzała swoje umiejętności z zakresu programowania blokowego w Scratch. Szóstoklasiści stworzyli m.in. program edukacyjny „tabliczka mnożenia”. Następnie grupa ta zaczęła naukę podstaw elektroniki i programowania na bazie otwartej platformy Arduino. Obecnie na zajęciach uczniowie poznają podstawy konstruowania i łączenia obwodów elektronicznych oraz programowania w środowisku tekstowym Arduino IDE, bazującym na języku programowania wysokiego poziomu C++.
20161020-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-2-Code-Week-18-1024x574.jpg20161021-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-3-Code-Week-6-1024x574.jpg20161021-SP3-Koło-Robotyka-i-Programowanie-Gr-3-Code-Week-4-1024x574.jpg
- „Szóstoklasiści programowali już diody LED, potencjometr, czujnik temperatury oraz 7-segmentowy wyświetlacz LED.” – mówi Grzegorz Zawistowski – „W planach na ferie zimowe i drugie półrocze, w ramach innowacji pedagogicznej, jest tworzenie nowych gier on-line w Scratchu, rozbudowa i programowanie LOFI-robotów oraz budowa i programowanie układów elektronicznych i robotów na bazie Arduino

”.Warto dodać, że zambrowska „Trójka” już trzeci rok z rzędu bierze udział w ogólnopolskim programie „Mistrzowie Kodowania”. Szkoła uczestniczy w takich międzynarodowych akcjach jak Europejski Tydzień Kodowania, czy Godzina Kodowania. W minionym roku szkolnym za organizację autorskiego projektu „Lokalni Mistrzowie Kodowania” szkoła wygrała nagrodę główną w ogólnopolskim konkursie „Igrzyska Mistrzów Kodowania”. Było to cykl zajęć dla chętnych uczniów z całego powiatu zambrowskiego. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem.
DSCF3020-1024x768.jpgDSCF3024-1024x768.jpg20161108-SP3-koło-robotyka-13-1024x574.jpg
Przed kilkoma dniami do szkoły trafił nowoczesny monitor Full HD firmy Samsung ufundowany przez producenta, który jest głównym sponsorem programu „Mistrzowie Kodowania”.

- „Wyróżniliśmy placówki, a tak naprawę nauczycieli, którzy aktywnie i długofalowo działają w Mistrzach i robią fajne rzeczy z dzieciakami. I z nami współpracują, a my z tej współpracy jesteśmy zadowoleni.” – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka z Mistrzów Kodowania.

Duży monitor o wysokiej rozdzielczości bardzo przydaje się podczas zajęć, zwłaszcza programowania w C++.
DSCF3035-1024x768.jpgDSCF3026-1024x768.jpgDSCF3033-1024x768.jpg
- „Chciałbym podziękować osobom pracującym w Mistrzach Kodowania za owocną współpracę i wspaniały prezent. Dziękuję również dyrekcji szkoły za przychylność i środki finansowe na zakup pierwszej części podzespołów do budowy robotów, dzięki czemu zajęcia z robotyki mogły ruszyć . Jednocześnie zwracam się z prośbą do firm, które chciałyby wspomóc moje zajęcia i dofinansowały zakup kolejnych podzespołów do budowy robotów”. – mówi Grzegorz Zawistowski.

Ponieważ zajęcia cieszą się dużą popularnością, nauczyciel już dziś deklaruje, że będzie je dalej prowadził w kolejnych latach szkolnych.

Tekst i zdjęcia: Grzegorz Zawistowski

Udostępnij

Współpraca jest super!

Wspólna praca uczniów i nauczycieli z różnych szkół może być bardzo owocna. Nowe znajomości, nowe pomysły i nowe umiejętności. Cieszy nas, że coraz częściej uczestnicy naszego programu podejmują działania, które stawiają na wymianę doświadczeń i współpracę.
. Tym raz