Nie serfuję, programuję!

Nie serfuję, programuję!

Opublikowany


Jako nauczyciel matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej w Kamionkach, postanowiłam zaszczepić w uczniach zamiłowanie do automatyki i robotyki prowadząc lekcje w oparciu o innowację „JA NIE SERFUJĘ, - JA PROGRAMUJĘ!”. Dodatkowo marzyło mi się programowanie
praktyczno – analityczne z wykorzystaniem robotów.
W tym czasie Volkswagen Poznań ogłosił projekt i nasza szkoła jako jedyna w gminie została przeze mnie zgłoszona  do projektu SZKOŁY MAŁEGO INŻYNIERA oraz VOLKSWAGEN POZNAŃ, w którym po 30-dniowym intensywnym głosowaniu całej społeczności szkolnej wygrała 5 kompletów programowalnych klocków LEGO MINDSTORMS EV3. Odtąd każde zajęcia informatyki w naszej szkole nabrały innego wymiaru. Od początku istnienia naszej szkoły zajęcia komputerowe polegają na nauce programowania, a teraz wreszcie mamy okazję zobaczyć działanie napisanych przez nas programów na robotach LEGO.
2d0ced_f3dcfde41c07451e8820b1a70cf2bbe9-mv2_d_4160.jpg
Nasze roboty uczymy rozpoznawać kolory, omijać przeszkody, podnosić przedmioty oraz naśladować dźwięki zwierząt. Dodatkowe umiejętności, jakie rozwijamy to nauka języka angielskiego, bo w tym właśnie języku programujemy i porozumiewamy się z naszymi robotami. Stworzyliśmy też Szkolną Stronę Młodych Programistów, gdzie umieszczamy najświeższe dokonania w zakresie kodowania oraz fotografujemy wytwory naszej wyobraźni.
2d0ced_8ca79bbc68b64a52b12c2b0909da2d14-mv2_d_2340.jpg
W związku z tym też, że bierzemy udział w pilotażowym wdrożeniu programowania do szkół oraz programie „MISTRZOWIE KODOWANIA”  w tym roku zorganizowałam pierwszy w naszej gminie międzyszkolny konkurs kodowania w języku scratch pod nazwą „JA NIE SERFUJĘ! – JA PROGRAMUJĘ!”, którego finał odbył się 19 maja. W konkursie wystartowały dwuosobowe drużyny ze szkół z naszej gminy. Uczniowie zmagali się w 4 dziedzinach zadań z programowania oraz quizem na refleks o tematyce programu scratch na platformie KAHOOT.   Jedną z głównych nagród konkursu oprócz wielu urządzeń multimedialnych były bilety wstępu na Festiwal Technologiczny, który świętowaliśmy w naszej szkole 30 maja i który wieńczył projekt Małego Inżyniera.
2d0ced_7781c39f54a54e33b2029558a0e37c91-mv2_d_3120.jpg
Całodniowy festiwal rozpoczął się od spektakularnego show, w którym nie zabrakło wybuchów, gigantycznej piany, płomieni ognia, a w końcu spodziewanego w tym dniu ochłodzenia… ciekłym azotem do -200°C.Wszyscy z ogromnym zaciekawieniem obserwowali reakcje chemiczne, by następnie udać się do trzech stref współczesnej inżynierii. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w warsztatach
z programowania, na których tworzyli jeden z etapów gry komputerowej, następnie współpracowali ze sztuczną inteligencją, która reagowała na dotyk i podczerwień, a na koniec przenieśli się w przyszłość
i impulsami wysyłanymi przez swoje umysły unosili plastikową piłeczkę oraz tworzyli projekty i drukowali je na drukarce 3D. Euforia mieszała się z zaskoczeniem, a nieprzewidywalność stała się w tym dniu normą. Mamy nadzieję, że przynajmniej w niektórych zaszczepiliśmy pasję i chęć bycia Wielkim Inżynierem.

tekst i zdjęcie: Beata Karolczak

Kopiuj tekst

Udostępnij

Impreza urodzinowa Scratcha

W maju przypadał Międzynarodowy Dzień Scratcha obchodzony w naszej szkole już od kilku lat. W tym roku 10 urodziny Kota świętowaliśmy głównie podczas Szkolnego Rodzinnego Festynu.Na ten czas szkolne patio zostało pięknie przystrojone, a wszyscy chętni mogli skorzystać z