Garść korzyści dla naszych uczniów. Podsumowanie IV MK cz. 2

Garść korzyści dla naszych uczniów. Podsumowanie IV MK cz. 2

Opublikowany

To już czwarty rok, podczas którego pokazaliśmy nauczycielom, jak w nowoczesny i metodyczny sposób wprowadzać elementy programowania do edukacji. Przekonywaliśmy do kodowania także wtedy, gdy w szkole w ogóle nie ma odpowiednich komputerów lub dostępu do internetu. Zależało nam, by z temat oswoić się mógł każdy nauczyciel, umożliwiając  kodowanie każdemu dziecku niezależnie od okoliczności i warunków szkolnych.

Na zakończenie programu spytaliśmy uczestników o to, jak wykorzystywali zdobywane umiejętności, a przede wszystkim jakie przyniosły one efekty. I nie chodziło nam o zestaw ściśle określonych umiejętności uczniów, lecz o to, co zyskali oni dla siebie dzięki uczestnictwie w lekcjach czy zajęciach dodatkowych, podczas których kodowali.
11206479_817235031665699_2165137380656730351_o.jpg
Nie sposób nie zacząć od, zdawać by się mogło, oczywistych korzyści wynikających z kodowania, jakimi są nowe umiejętności komputerowe. Jest to bardzo ogólne stwierdzenie, pod którym kryć się może umiejętność stworzenia strony internetowej, programowania robotów, tworzenie własnych aplikacji i wiele innych działań. To wszystko jednak składa się na coś bardzo istotnego - dzieci wzbogacają swoje zainteresowania, nierzadko odnajdując w kodowaniu nową (często pierwszą w życiu) pasję. Wobec tego nie dziwią, a niebywale cieszą, wypowiedzi nauczycieli, którzy towarzyszą swoim podopiecznym i obserwują ich zaangażowanie: W klasie V wytworzyła się mała grupka zapaleńców, którzy stworzyli własna stronę internetową poświęcona programowaniu w Scratchu, zrelacjonował pan Robert Domański ze Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Nowej Słupi. Pojawiają się też inne głosy świadczące o zaangażowaniu młodych ludzi w zajęcia z kodowania: Uczniowie poznali nowe programy. Mogli rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania. Sami programują nawet w domu. Dzieci mogły wziąć udział w dodatkowych zajęciach i rozwijać swoje zainteresowania. Uczniowie już pytają, czy w przyszłym roku będą też uczestniczyć w takich zajęciach, zrelacjonowała pani Irena Kopyszka ucząca w Szkole Podstawowej w Gniewkówcu.
12045458_876379619084573_1637404335430724761_o.jpg
Z zacytowanej wypowiedzi wyciągamy kolejną wartość wynikającą z kodowania, jaką jest poszerzanie możliwości, które daje komputer - dzieci zaczynają produktywnie spędzać czas, wynoszą zdobywane umiejętności ze szkoły i wykorzystują je w domu. Co więcej, jak zauważa pani Żaneta Bąk ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Pile, dzieci mniej korzystają z brutalnych gier. Potrafią zaprojektować własne bezpieczne oraz bardzo interesujące animacje i gry. Rozwinął się ich pogląd na informatykę i jej możliwości. Nauka kodowania wpływa zatem znacząco na jakość spędzanego przed komputerem czasu, a co za tym idzie, wpływa na świadomość młodych użytkowników komputera, że mają wpływ na to, co robią i jakie korzyści mogą z tego czerpać. Wielu nauczycieli podkreśla, że uczniowie odkrywają, iż nie są tylko odbiorcami technologii, lecz także jej współtwórcami.
Nauczyciele zaobserwowali także wpływ kodowania na naukę analitycznego sposobu myślenia. Pan Mateusz Ledzianowski z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kucharach, zauważył u swoich uczniów szereg nowych kompetencji, które w przyszłości znajdą zastosowanie nie tylko na różnych przedmiotach szkolnych, ale przede wszystkim w pracy (niezależnie od wybranego zawodu): Uczniowie nauczyli się myślenia logicznego i rozwiązywania problemów, myślenia przyczynowo-skutkowego, podstaw algorytmiki, tworzenia stron www.
12031406_876847455704456_8110463324437569350_o.jpg
Jednocześnie, wraz z powyższymi umiejętnościami, kształtowało się w dzieciach kreatywne myślenie. Pani Jolanta Łabińska ucząca w Szkole Podstawowej nr 8 im. kpt żw Konstantego Maciejewicza opisała wartościowe efekty swojej pracy z uczniami: Uczniowie dobrze czują się w kodowaniu. Potrafią korzystać z oprogramowania. Mają coraz więcej własnych pomysłów na tworzenie projektów. Tworzą coraz bardziej rozbudowane projekty. Zamknęliśmy międzynarodowy projekt opierający się na wymianie pomysłów dotyczących kodowania w Scratch. Dzieci przejmują inicjatywę w procesie uczenia się, mają ambitne pomysły. Co więcej, dzięki nauce kodowania poznają siebie, bo właśnie ta forma zajęć z jakiegoś powodu im odpowiada, co dostrzegła między innymi pani Anna Marciniak ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Piaskach: Wielu uczniów odkryło w sobie nieskończone pokłady twórczej wyobraźni. Dzieci odpowiednio zaciekawione i zainspirowane tematem nie chcą wykonywać najprostszych zadań, lecz otwierają się na wyzwania, co spójne jest z ideą Seymoura Paperta, który określił takie działania terminem hard fun. Zabawa jest w końcu nieodłącznym elementem nauki kodowania wśród młodszych uczniów. Jednak obok zabawy pojawiają się inne, bardzo cenne korzyści: Świetna zabawa. Uczniowie poznali zasady myślenia algorytmicznego. Uczyli się współpracy w grupie. Wzrosła ich samoocena i świadomość na temat programowania i kodowania - stwierdziła Lucyna Kramp ze Szkoły Podstawowej im. Jana Drzeżdżona w Lubocinie.
Zatem zabawa i nauka, jednak zawsze w grupie. Współpraca to jedna z kluczowych umiejętności miękkich w społeczeństwie. Jest to umiejętność pożądana przez pracodawców, ale przede wszystkim umiejętność pozwalająca człowiekowi konstruktywnie komunikować się - prywatnie i zawodowo. Nauczyciele jednogłośnie dostrzegli, że kodowanie to działanie razem. Pani Agnieszka Chomicka-Bosy ze Szkoły  Podstawowej nr 97 w Warszawie zauważa, że dzieci są ciekawe nowych rozwiązań, nie boją się poszukiwać, popełniać błędów, mylić się. Pomagają sobie i współpracują.
10449473_665139470208590_6332038472833935497_n.jpg
Kodowanie to także wzmacnianie pewności siebie i możliwość zauważenia w sobie mocnych stron. Jest to szczególnie istotne dla tych dzieci, które być może nie znalazły jeszcze tej dziedziny nauki bądź zakresu umiejętności, które wpływałyby wzmacniająco na samoocenę, co zauważyła pani Wioletta Szwebs ze Szkoły Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi: Moi uczniowie stali się bardziej kreatywni, umieją współpracować ze sobą, lepiej radzą sobie z porażkami. Stają się bardziej pewnymi dzieciakami! Podobne spostrzeżenia ma pani Małgorzata Sawicka z Zespołu Szkół Samorządowych im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, która pisze, że jej uczniowie mogą pochwalić się, że są świetni w kodowaniu, mają większą pewność siebie.
Uczniowie lubią i chcą kodować, jeśli mają do tego okazję i wsparcie w nauczycielu, który stanie się dla nich inspiracją, przewodnikiem i wsparciem. Dlatego uczmy kodowania w szkole i pamiętajmy przy tym, w ile wspaniałych kompetencji, również tych miękkich, możemy wyposażyć naszych podopiecznych.

Udostępnij

Narzędzia, z których korzystają nauczyciele w pracy z uczniami. Podsumowanie IV MK cz. 3

Zakres narzędzi, z których korzystają nauczyciele w pracy z uczniami podczas nauki kodowania, jest bardzo szeroki i ciągle się rozrasta. Na bieżąco staramy się śledzić nowe rozwiązania w tym obszarze, a następnie dzielić się wiedzą z uczestnikami programu. Zależy nam prz