Narzędzia, z których korzystają nauczyciele w pracy z uczniami. Podsumowanie IV MK cz. 3

Narzędzia, z których korzystają nauczyciele w pracy z uczniami. Podsumowanie IV MK cz. 3

Opublikowany

Zakres narzędzi, z których korzystają nauczyciele w pracy z uczniami podczas nauki kodowania, jest bardzo szeroki i ciągle się rozrasta. Na bieżąco staramy się śledzić nowe rozwiązania w tym obszarze, a następnie dzielić się wiedzą z uczestnikami programu. Zależy nam przede wszystkim na tym, by nauczyciele nie skupiali się tylko i wyłącznie na wybranych narzędziach, a wybierali je ze świadomością celów jakie przyświecają ich codziennej praktyce szkolnej. W ten sposób chcemy wzmacniać ich profesjonalizm, aby czuli się pewnie i kompetentnie, co umożliwi w przyszłości samodzielne i świadome poszukiwanie kolejnych pomocy, metod pracy i rozwiązań edukacyjnych. Społeczność programu Mistrzowie Kodowania tworzy bazę narzędzi wspierających naukę kodowania w szkole, wymienia się doświadczeniami i spostrzeżeniami. Ważna jest przecież nie tylko liczba wykorzystywanych pomocy, ale też ich celowe zastosowanie. Narzędzia są w końcu tylko środkiem, który powinien prowadzić do poszerzania przez uczniów umiejętności i wiedzy na temat uniwersalnych zasad jakimi rządzi się świat programowania.
12045458_876379619084573_1637404335430724761_o.jpg
Pierwszym narzędziem, które poznają nauczyciele rozpoczynający naukę kodowania, jest tzw. praca offline, która stanowi świetne wprowadzenie do tematyki, nie potrzeba też do niej specjalistycznego sprzętu - komputerów, tabletów, dostępu do internetu. Dlatego też bardzo duża grupa nauczycieli (głównie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej) korzysta z takiego sposobu pracy z uczniami. Jest to forma ukierunkowana na gry i zabawy, przy czym cieszy zarówno młodszych, jak i starszych uczestników, nie wymaga umiejętności pisania i czytania. Wykorzystać do takiej nauki można zwykłe, tanie, łatwo dostępne materiały takie jak plastikowe kubeczki, kartki, karteczki samoprzylepne, gry planszowe, pionki, patyczki, kolorowe nakrętki, etc.. Dzieci często same stają się robotami i programują siebie nawzajem. W czasie takich zabaw i gier angażują całościowo swoje zmysły, ruszają się, wchodzą w interakcje, czyli zdobywają doświadczenia wszystkimi możliwymi kanałami sensorycznymi. W taki sposób gromadzą doświadczenia, które przygotowują je do kolejnych etapów związanych z ich rozwojem. Takie podejście czyni naukę elementarnych podstaw programowania uniwersalnym i bliskim dziecięcym doświadczeniom działaniem. Uczniowie zaznajamiają się w ten sposób z układem współrzędnym, sekwencjami, warunkami czy powtórzeniami, co składa się na podstawy myślenia logicznego i jest świetnym przygotowaniem do programowania online.
11942188_868483809874154_9126861329303812807_o.jpg
Omawiania programowania on-line nie sposób nie zacząć od najczęściej wykorzystywanego przez nauczycieli narzędzia, jakim jest Scratch. Nie bez powodu cieszy się uznaniem nauczycieli ze wszystkich stron świata, gdyż umożliwia wprowadzanie programowania w wieku szkolnym w formie wyjątkowo atrakcyjnej i przystępnej nawet dla dzieci, które nie potrafią jeszcze sprawnie pisać i czytać. Scratch zachęca też wizualnie - kolorowe klocki z niewielką ilością tekstu czy przyjazny bohater nie odstraszają ucznia, wręcz przeciwnie - te elementy pozwalają mu szybko stworzyć własną grę, a efekty po wykonaniu zaledwie kilku czynności widać od razu, co jest znaczące w procesie nauki. Trudności pojawiają się tu stopniowo, dzięki czemu dziecko (a także dorosły, który zaczyna programować) nie jest przytłoczone nadmiarem treści. Scratch uczy przy tym analitycznego myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych i podejmowania decyzji, jednocześnie pozwala na ogrom kreatywności w działaniu. To wszystko przygotowuje oczywiście do kolejnych języków programowania, które dla małego dziecka byłyby za trudne. Przedstawiciele edukacji przedszkolnej korzystają natomiast z uproszczonej wersji programu - Scratch Junior, która dedykowana jest dzieciom niepotrafiącym jeszcze czytać i pisać. Komendy ustawiane są tutaj horyzontalnie, jest ich również mniej, ze względu na możliwości poznawcze najmłodszych.
11058119_868483306540871_308353282082797829_o.jpg
Kolejnym narzędziem, do którego często odwoływali się uczestnicy tegorocznej edycji programu były różne platformy do nauki np. Khan Academy, code.org czy apki.org. Wszystkie wymienione platformy to darmowe i wartościowe źródła wiedzy, które wspierają naukę programowania, dając każdemu szansę na przyswajanie wiedzy w swoim tempie. Co ważne, materiał podzielony jest tu na niewielkie bloki, po których można sprawdzić swoje możliwości i ewentualnie powtórzyć dane treści, jeśli okazały się trudniejsze. Dodatkowym atutem tych rozwiązań jest ich obudowa metodyczna. Dzięki prezentacji poszczególnych treści, nauczyciele mogą rozwijać i doskonalić swój własny warsztat pracy.
Pośród nauczycieli uczących kodowania uznaniem cieszą się różne aplikacje do nauki. Są to między innymi Kodable, Lightbot oraz Bit by Bit. Te w dużej mierze intuicyjne narzędzia w swej formie przypominają proste gry komputerowe, uczą przy tym logicznego myślenia, przewidywania kolejnych ruchów i analizy przedstawionych na kolejnych etapach gry problemów.

Nowym i wciąż udoskonalanym narzędziem, do którego również powoli przekonują się nauczyciele jest aplikacja Pocket Code. Wystarczy telefon lub tablet do stworzenia dowolnej gry, animacji lub filmu z dźwiękiem - a wszystko zgodnie z inwencją twórcy, przy czym w tworzeniu projektu pomogą klocki działające analogicznie do tych z programu Scratch.Coraz popularniejsze są także roboty, których programowanie jest świetną zabawą nawet dla młodszych uczniów. Roboty mogą towarzyszyć dzieciom podczas wszystkich lekcji przedmiotowych, wspierają wizualizację problemów, a praca z nimi skłania do wspólnego poszukiwania rozwiązań. Pozwalają także zobaczyć efekty kodowania na konkretnym, istniejącym w rzeczywistości obiekcie.
13220736_991775927544941_2443289827159258057_o.png
Nauczyciele mają dużo możliwości i od ich pomysłowości oraz inwencji zależy, z których narzędzi i w jaki sposób skorzystają. W minionym roku szkolnym uczestnicy programu wykazali się dużą otwartością i inicjatywą - korzystali z różnych form pracy z uczniami w zależności od wieku uczonych dzieci, ich zainteresowań oraz potrzeb, ale też poziomu poznania danego narzędzia przez nauczyciela.

Udostępnij

Czas na webinar! Podsumowanie IV MK cz. 4

Webinaria, czyli nowoczesny typ seminariów transmitowanych w internecie, to relatywnie nowa forma nauczania, która zyskuje coraz większą popularność w edukacji na każdym poziomie - nauczyciele zaczynają prowadzić webinary dla swoich uczniów, wykładowcy uniwersyteccy dla