Czas na webinar! Podsumowanie IV MK cz. 4

Czas na webinar! Podsumowanie IV MK cz. 4

Opublikowany

Webinaria, czyli nowoczesny typ seminariów transmitowanych w internecie, to relatywnie nowa forma nauczania, która zyskuje coraz większą popularność w edukacji na każdym poziomie - nauczyciele zaczynają prowadzić webinary dla swoich uczniów, wykładowcy uniwersyteccy dla studentów, a specjaliści z różnych dziedzin dla korporacji. Również nauczyciele mogą korzystać z takiej formy nauki, która z początku budziła różne obawy - nie od dziś podkreślana jest wartość bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, możliwość uczestniczenia w takich warsztatach, gdzie od razu wykonuje się przedstawiane ćwiczenia, a także można wchodzić w interakcje z pozostałymi uczestnikami zajęć. Zestawianie spotkań stacjonarnych i internetowych zwykle kończy się na podkreślania prymatu tych pierwszych, co prowadzi do tworzenia hierarchii ważności i wartości edukacyjnych niesionych przez te zupełnie różne narzędzia.
Nauczyciele uczestniczący w naszym programie również mieli możliwość wzięcia udziału w webinariach, przy czym początkowe obawy zostały rozwiane i zastąpione bardzo pozytywnymi spostrzeżeniami, takimi jak wypowiedź pani Wiesławy Mitulskiej z Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej, która stwierdziła, że webinar to bardzo duża dawka wiedzy, pomysły i inspiracje, przekonanie się, że to nie jest tak trudne, jak na samym początku się wydawało.
13301543_998984120157455_3909523377455831401_o.jpg
W minionej edycji programu Mistrzowie Kodowania odbyło się 63 webinariów, z których skorzystało 3/4 uczestników, przy czym wszystkie nagrania są ogólnodostępne na stronie wiki.mistrzowiekodowania.pl, wobec czego każdy zainteresowany może z nich skorzystać w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie. Tematyka internetowych spotkań była różnorodna, co umożliwiało nauczycielom wybór tych treści, które były dla nich najciekawsze i potrzebne do codziennej pracy. Wymienić możemy kilka grup tematycznych tegorocznych webinariów, m. in. kodowanie dla najmłodszych, Laboratorium dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Scratch oraz Scratch Junior, AppInventor, Java, PocketCode, Roboty czy programowanie na różnych przedmiotach szkolnych. Naszym założeniem była dostępność materiałów (tak, by po spotkaniu można było wrócić do nagrania lub obejrzeć je, jeśli termin transmisji był niedogodny). Owa dostępność webinariów wiąże się z otwartością edukacji - nie każdy nauczyciel uczestniczy w szkoleniu stacjonarnym lub konferencji, a edukacja internetowa wychodzi takiemu nauczycielowi naprzeciw.
Nauczyciele uczestniczący w tegorocznych webinariach również docenili opisywane przez nas walory takich spotkań, zwracali też uwagę na inne pozytywne strony, takie jak przystępność języka prowadzącego, wielokrotne powtarzanie tych samych treści i możliwość zadania pytań. Właśnie o tym mówi pani Małgorzata Różańska ze Szkoły Podstawowej nr 264 im. Gabrieli Mistral w Warszawie: W webinarach cenię m. in. to, że uczestnicząc w takim szkoleniu mam możliwość zadawania pytań.  Dzięki temu miałam poczucie, jakbym uczestniczyła w tradycyjnym szkoleniu, przeprowadzanym stacjonarnie. Dostępność chatu, z którego uczestnik może korzystać na bieżąco wpływa na charakter spotkania internetowego - przestaje być to zwyczajny wykład, który ogranicza do minimum aktywność słuchaczy, lecz jest to miejsce umożliwiające prowadzenie dialogu, również między uczestnikami. Pytania aktywizują odbiorców, a także zwracają ich uwagę na problemy czy wątpliwości, których w pierwszym momencie sami nie zauważyli. Tym samym argument zakładający, że webinar uniemożliwia bezpośredni kontakt, okazuje się niezgodny z doświadczeniami, zwłaszcza, jeśli nauczyciel ogląda transmisję na żywo i ma dostęp do dyskusji, którą widzi prowadzący. Ten odpowiada na pytania nie tylko w czasie swojego wystąpienia, ale chętnie udziela odpowiedzi na pytania mailowe wysłane również po prezentacji. Co więcej, wstępującymi byli również nauczyciele, co również spotkało się z uznaniem odbiorców. Pani Agnieszce Chomickiej-Bosy ze Szkoły  Podstawowej nr 97 w Warszawie podobało, się to, że czynny udział biorą w nich ( występują) nie tylko trenerzy MK, ale również "zwykli" nauczyciele [oraz] że każdy ma możliwość dzielenia się swoją pracą i czerpaniem od siebie inspiracji. Kontakt z ludźmi, którzy na co dzień wykorzystują opisywane podczas webinarium narzędzia również wpływa motywująco na uczestników, którzy widzą, jak praktyczne są prezentowane treści.
18076461_1275618422494022_6980029337951076898_o.jpg
I właśnie tę cechę webinariów podsumowała pani Joanna Grzelak ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Brzechwy w Puławach: Zawsze we wszelkiego rodzaju szkoleniach cenię sobie przede wszystkim praktykę, a więc przykłady ćwiczeń, gier, zabaw z programowaniem do codziennego korzystania. Teoria tutaj schodzi zawsze na plan dalszy. Webinary są cenne również dlatego, iż można podzielić się własnym doświadczeniem i zweryfikować w praktyce pewne pomysły na zadania. Webinary poświęcone programowaniu to odejście od teoretyzowania na rzecz konkretnych rozwiązań. Uczestnicy takich spotkań cenią właśnie praktyczną stronę webinarów, dzięki czemu mogą wprowadzać poszczególne treści już następnego dnia szkolnego, co jest najlepszym sposobem na zapamiętanie nowego materiału.
Webinarium można śledzić w dowolnym miejscu, korzystając przy tym z dowolnego nośnika - nie tylko komputera, ale też tabletu czy telefonu. Najciekawsze były pomysły do pracy z uczniami, gotowe rozwiązania, strony z ciekawymi pomocami do wykorzystania. Super sprawa! Siedzę w domku z kawką w ręku i się uczę - nie muszę nigdzie jechać po całym dniu pracy  ( to też bardzo ważne), podsumowuje pani Beata Fabicka ze Szkoły Podstawowej nr 36 im. Z Wasilewskiego w Łodzi. A podążając za tą wypowiedzią trzeba dodać, że ważne jest to szczególnie dla tych nauczycieli, którzy nie mają możliwości czy prywatnych, czy lokalizacyjnych, by dotrzeć na stacjonarne szkolenia, a również zależy im na podnoszeniu swoich kwalifikacji zawodowych i samorozwoju.
13305164_998984103490790_8269746300176562003_o.jpg
E-edukacja to wciąż rozwijający się obszar, który dzięki aktywności uczestników może się doskonalić. Tegoroczny cykl webinarów pokazał nam, że jest to dobra forma nauki dla znakomitej większości uczestników programu, którzy nie tylko dołączali do internetowych spotkań, ale również je współtworzyli.

Udostępnij

Czego potrzebują i co cenią współcześni nauczyciele? Podsumowanie IV MK cz. 5

Mówiliśmy już o korzyściach czerpanych przez uczniów z nauki kodowania, a tym samym o ich potrzebach edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych. Refleksja nad potrzebami dziecka w szkole to temat wciąż aktualny, budzący wiele emocji i nie bez powodu uznawany za istotny. M