Konferencja z miejscem na Twoje odpowiedzi

Konferencja z miejscem na Twoje odpowiedzi

Opublikowany

Wyobraź sobie, że jesteś w szkole w której nie ma podziału na przedmioty, w której możesz uczyć się z ludźmi z całego świata i sam wybierasz sobie lekcje w których chcesz brać udział. Plan lekcji wygląda tak, że w tym samym czasie jest tyle zajęć na które chciałbyś pójść, że to niewykonalne, aby w nich wszystkich uczestniczyć.

Takie miejsce istnieje. Mogłem tego doświadczyć. To konferencja Scratch Conference 2018 w MIT Media Lab.
Zespół MIT Media Lab

Zespół MIT Media Lab

Dyrektor

Każda szkoła potrzebuje swojego dyrektora. Tutaj jest nim pogodny, ubrany w niezobowiązującą koszulę Mitchel Resnick. Łatwo go znaleźć, bo jest wysoki i najczęściej poświęca komuś sto procent swojej uwagi. Swoją postawą idealnie realizuje hasło umieszczone na dużej przypince, którą ma na koszuli. "Ask me" to znak po którym rozpoznamy wszystkich wolontariuszy, którzy służą swoją pomocą i wsparciem uczestnikom konferencji. Profesor MIT i lider społeczności rozwijającej Scratcha chce być razem ze swoim zespołem ròwnież w taki sposób. Naturalny. Spójny. To robi coś więcej niż tylko wrażenie, prawda?
Mitchel Resnick

Mitchel Resnick

Nauczyciele i uczniowie

Pierwsze zajęcia przed nami. Wsiadasz do windy i spotykasz tam uczestników z Kostaryki, Meksyku, Niemiec..... Mix osób z całego świata. Szybko okazuje się, że wiele nas łączy. Na pierwszy rzut oka uśmiech, a dalej to już na pewno ciekawość, edukacja i rudy kot Scratch. Na warsztacie okazuje się, że w naturalny sposób stajecie się dla siebie uczniami i nauczycielami.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej warsztatom z Erickiem Rosenbaumem, który stworzył popularne u nas Makey Makey. Ma on wszelkie prawo (i możliwości), aby stać się edukacyjnym celebrytą. Jednak tak nie jest. Myślę, że jak się pracuje w takim miejscu i w takim zespole, to się wie co tak naprawdę jest ważne. Z dużą dawką humoru i spokoju dostajemy próbki możliwości edytora i funkcji rozpoznawania mowy w Scratchu 3.0.  Po niespełna kwadransie jesteśmy zaproszeni do wspòłpracy w parach, grupach, do eksperymentowania. To nam wystarczy. Nie ma wskazówek co mamy zrobić, nie ma tematów, wymagań. Nie ma odgórnego podziału na grupy. Wiemy po co tu jesteśmy. Szybko dobieramy się w zespoły i nawzajem inspirujemy się do sprawdzania nowych możliwości. Jeśli potrzebujemy wsparcia to czasem korzystamy z pomocy asystentòw (w tym Erica) z przypinką Ask Me.

A Ty kiedy jesteś nauczycielem? Kiedy uczniem?

Praca podczas jednego z warsztatów na konferencji

Praca podczas jednego z warsztatów na konferencji

Podstawa programowa

W tej szkole nie ma też podstawy programowej. Nikt zupełnie nie zawraca sobie nią głowy. Wiem, może być Wam z tym trudno. Dlatego umówmy się, że jest. I nazywa się Scratch 3.0. ok?

Prawie 5 lat temu, kiedy rozpoczynałem przygodę ze Scratchem w programie Mistrzowie Kodowania, były już pierwsze głosy, że tuż tuż,  za pół roku na pewno pojawi się nowa wersja Scratcha. Już wtedy miała być dostępna na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Mamy rok 2018 i od pierwszego sierpnia jest dostępny Scratch 3.0 wersja beta.



Oni tam, na tej uczelni (MIT) mają takie laboratoria, które wyglądają jak zaplecze technologiczne gigantów z doliny krzemowej. Więc dlaczego tak długo to trwało?

Podobną pozycję jak podstawa programowa mają w tej szkole trendy i moda. To, że wszystkie wskaźniki pokazują wzrost obecności urządzeń mobilnych na rynku, nie jest żadnym powodem żeby się spieszyć. Oczywiście Scratch 3.0 powinien być dostępny na urządzenia mobilne dlatego, że coraz więcej użytkowników Scratcha korzysta z takich technologii. Największą grupą tych użytkowników są uczniowie.Jednak od trendów i urządzeń cyfrowych znacznie ważniejsza jest wizja edukacji. Ważne są wartości takie jak współpraca, radość, kreatywność, twórczość, odpowiedzialność, społeczność, różnorodność. Od ich kultywowania nie jest ważniejsza żadna technologia, żadna sezonowa moda. Pielęgnacja takiego podejścia potrzebuje czasu, wysiłku, uważności. Wtedy jest miejsce, aby testować i sprawdzać wartość projektowanych zmian. Wtedy kilka lat można prowadzić badania czy nowe propozycje w Scratchu pozwalają uczniom uczyć się i rozwijać w naturalny i zgodny z ich potrzebami sposób. Wtedy nie ma obaw, że to co najważniejsze ucieknie z pola widzenia. A Ty dajesz sobie na to czas wprowadzając nowe rozwiązania i technologie?
 Notatka po wykładzie otwierającym konferencję

 Notatka po wykładzie otwierającym konferencję

Eksploruj, doświadczaj

W tej szkole jesteśmy zachęcani do zanurzenia sie pod powierzchnię. Warsztaty, wykłady, sesje plakatowe, nieformalne prezentacje oferują zaproszenie do poszukiwań, do kolekcjonowania doświadczeń. Możesz wybrać jedną, dwie rzeczy i pracować z nimi tak długo, aż zaczniesz odkrywać możliwości, o których do tej pory nie myślałeś, aż dotkniesz kontekstów, które do tej pory były przed Tobą schowane.

Hasło tegorocznej konferencji brzmiało #Next Generation.

Jaka według Ciebie powinna być szkoła następnej generacji?

IMG_20180726_171932997.jpg
tekst: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener programu Mistrzowie Kodowania
zdjęcia: Adam Zieliński, trener programu Mistrzowie Kodowania

Udostępnij

Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.